therapievormen

Welke therapievorm het beste past zal blijken tijdens de intake. Soms zal ik verschillende therapievormen inzetten en dat kan per sessie veranderen. Uiteraard heb je daar zelf ook inspraak in. Ik maak onder andere gebruik van onderstaande technieken, maar er is ook ruimte voor reguliere coachingsgesprekken.

Korte uitleg hoe ons brein werkt bij (negatieve) triggers

  • Je ondergaat een negatieve emotionele ervaring door bijvoorbeeld vernedering, verlating, angst, afwijzing, misbruik  machteloosheid, ongeluk etc.
  • Het brein creëert een emotionele trigger. Iets dat herinnert aan de gebeurtenis of iets dat het brein er aan koppelt. Dit is onze methode om te voorkomen ooit nog in zo’n situatie te belanden. Alle alarmbellen gaan dan rinkelen!
  • Je komt in aanraking met iemand, komt in een bepaalde situatie, hoort een bepaalde stem of toon of ruikt een specifieke geur en de trigger wordt geactiveerd.
  • De frontale Cortex, verantwoordelijk voor zelfcontrole, redeneren en problemen oplossen, werkt opeens niet meer.
  • Je voelt je weer precies hetzelfde als toen de emotionele trigger ontstond. Je bent weer even oud, voelt dezelfde emoties en je mist tijdelijk het vermogen om hier mee om te gaan.
  • Om niet in aanraking te komen met deze ‘triggers”gaan we vaak bepaalde situaties vermijden of gaan juist in de aanval of ontkennen het gevoel.

Met behulp van diverse therapeutische interventies kan deze reactie worden ontdaan van de emotionele lading.

Zie scroll down menu voor diverse therapievormen.