Therapievormen

Soms zal ik verschillende therapievormen inzetten en dat kan per sessie veranderen. Uiteraard heb je daar zelf ook inspraak in.

  • EMDR schept op eenvoudige wijze een manier om nare ervaringen te verwerken en heft barrières op waardoor er weer een gezonde emotionele ontwikkeling op gang kan komen. Met EMDR is het niet nodig om uitgebreid te praten over het verleden en toch worden, door het stimuleren van het informatieverwerkingssysteem, in een relatief korte periode therapeutische doelen bereikt. De grootste kracht van EMDR is dat de herinnering aan een traumatisch beeld en het daarbij behorende gevoel, vrij snel de emotionele lading verliest en het dus minder pijnlijk is om aan de gebeurtenis terug te denken. Met EMDR is het ook mogelijk om positieve gevoelens, zoals bijvoorbeeld zelfvertrouwen, te versterken. Het is een relatief nieuwe therapie die in 1989 is ontwikkeld door de Amerikaanse psychologe Shapiro. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Eye_movement_desensitization_and_reprocessing
  • EFT is een korte en makkelijk te onthouden methode om positieve veranderingen in je leven te bewerkstelligen. Het is een methode om remmingen en negatieve emoties in een paar minuten minder sterk te maken. Deze simpele techniek heeft een sterke invloed in bepaalde hersengebieden en vermindert de te hoge prikkelactiviteit. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Emotional_Freedom_Techniques
  • Hypnotherapie is een afgeleide van hypnose en wordt therapeutisch ingezet om angsten, fobieën, verslavingen en onzekerheden hanteerbaar te maken.Deze vorm van hypnose is geen slaap, maar een ontspannen rustige staat waarin je beter kunt focussen, waarin je volledig je eigen controle behoudt en niets vergeet van hetgeen er gebeurd. Tijdens een hypnotherapiesessie hebben we eerst een uitgebreid gesprek waarna je in trance wordt gebracht. Je komt in een diepere laag van ontspannenheid en rust, waardoor je makkelijk tot inzichten en oplossingen kunt komen. Je gaat als het ware in gesprek met je onbewuste denken, het is een ingang tot hetgeen je je niet bewust bent maar eigenlijk wel weet. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnotherapie
  • NLP-interventie is erop gericht ongewenste gedragseffecten te verhelpen en te onderzoeken wat de ‘positieve intentie’ van het gedrag was. De cliënt wordt uitgedaagd dit bij zichzelf na te gaan. Het doel is vervolgens om de intentie te behouden (bijvoorbeeld aandacht trekken, willen dat mensen rekening met je houden enzovoorts), maar het gedrag te veranderen, zodanig dat de ongewenste neveneffecten niet optreden. Door je zo bewust te worden van je gedraging en overtuiging, kan dit omgebogen worden naar een nieuw inzicht waardoor je je anders gaat gedragen en daardoor anders in het leven komt te staan. Het kan blokkerende gedachten verminderen en ruimte geven voor nieuwe ervaringen. Zie  https://nl.wikipedia.org/wiki/Neurolinguïstisch_programmeren

Als je voortdurende stress ervaart, je geen oplossing ziet, je volkomen uitgeput voelt en geen zin hebt in sociale ontmoetingen, dan kan het zijn dat je tegen een burn-out aan loopt, of hebt.

Lees meer –>

Als baby start onze ontwikkeling en persoonlijke groei. Dan komt de weg naar volwassenheid. Die is spannend, maar ook onzeker. We zijn ons steeds meer bewust van onszelf. De zelfkritische ik ontwikkelt zich steeds meer. 

Lees meer –>

Deze coachingmethode is er op gericht om elkaar te respecteren en empathisch naar elkaar te luisteren. De mooie gedachte dat we elkaar woordeloos begrijpen is helaas zelden het geval.

Lees meer –>

Misschien heb je wel eens eerder van de kreet HSP of hoogsensitief gehoord maar weet je nog niet zeker of je hoog sensitief bent of wil je niet in een hokje worden gestopt.

Lees meer –>